Natur og udeliv

”…Studier viser, at børn leger meget langvarige og komplekse lege i naturen, og at mængden af plads har stor betydning for, hvordan legene kan udvikle sig. Lege i komplekse områder bliver mere kreative” (Niels Ejbye-Ernst 2017)

Mål:

• Vores skole/fritidstilbud skal skabe en bevidsthed om, hvordan vi påvirker naturen, og hvordan naturen påvirker os.
  • Vores skole/fritidstilbud skal lære børnene om natturen som fysisk rum, f.eks. hvad der er i naturen, hvad kan vi se, føle og fornemme.
  • Vores skole/fritidstilbud skal skabe en grundlæggende naturforståelse hos børnene med udgangspunkt i FN’s verdensmål og bl.a. bæredygtighed. Det kan vi bl.a. gøre ved at:
  • Samle affald i naturen (skolegård m.m.)
  • Ture i naturområder i nærmiljøet (fisketur, kælketure, insekt-safari, indsamle blomster/blade m.m.)
  • Samtaler/indsatser om natur og miljø og hvorfor det er vigtigt at passe på naturen
  • FN’s verdensmål
  • Bålaktiviteter, madlavning, snitte, samle brænde, save brænde m.m.

Børn i skov