Overgang fra Dagtilbud til skole

En god overgang fra daginstitution til skole skal være kendetegnet ved:

• Den skal forbinde den pædagogiske praksis i børnehaven med den pædagogiske praksis i skolen
  • Den skal tage udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone og feltet mellem leg og læring
  • Den skal give barnet mulighed for at tage afsked med det kendte og forberede på det nye der kommer
  • Den skal have som mål at barnet får mulighed for at barnet oplever sig selv kompetent  og inkluderet i de nye fællesskaber.

En god skolestart:

• Barnet skal opleve en tryg overgang fra dagtilbud til skole
  • Barnet skal have mod på at indgå i sociale fællesskaber og udvikle positive relationer til andre børn
  • Barnet skal være godt i gang med at udvikle de kompetencer, der fremmer og udvikler deres positive og alsidige udvikling og giver dem lyst til at lære

Besøgsdage på skolerne:

Børnene og deres pædagoger bliver inviteret på besøgsdage der hvor børnene skal gå i skole. Af samme grund vil der først være besøgsdage fra start februar.

Skolerne sender invitation til dagtilbuddenes fællespostkasse ca. to uger før besøget finder sted. Dagtilbuddene sørger for at melde tilbage om hvor mange børn og voksne der deltager på dage.

For at give alle de kommende skolestartere muligheden for skolebesøg, kan der i særlige tilfældes gives mulighed for at barnet deltager med en forælder eller anden voksen.